Inventive Design
14.1.2008 Lasse Larvanko

Hakukoneoptimointi sanan hakukoneoptimointi

Hakukoneystävällinen ei ole vielä hakukoneoptimoitu

Hakukoneoptimointi sanan hakutulossivulla on varmasti vähiten klikkejä per haku. Hakukoneoptimointi sanan suuri hakumäärä suhteessa ”oikeisiin” hakuihin johtuu puhtaasi hakukoneoptimoijien tulosten tarkastelusta.

Hakukoneoptimointi sanaa seurataan ja haetaan useita kertoja enemmän hakukoneoptimoijien toimesta kuin etsitään varsinaista hakukoneoptimointia.

Hakukoneoptimoinnissa pelataan epätäydellisillä tiedoilla

Hakukoneiden arvostelukriteerit ovat jatkuvasti muuttuvia yrityssalaisuuksia, joista isosta osasta on jo päästy selville, mutta valmista (julkista) kaavaa hakukoneiden arvostuksista ei ole.

Hakukoneoptimoinnin kilpailija-analyysillä saat selvitettyä kuinka kilpailtu nykytilanne on, etkä oikeastaan muuta. Tilanteet netissä vaihtuvat nopeasti, joten pitkän tähtäimen suunnitelmia kannata rakentaa pääasiassa omien tekemisten mukaan ei kilpailijoiden.

Et voi vaikuttaa siihen mitä kilpailijat tekevät omilla sivustoillaan, miten hakukoneet muuttavat hakukriteereitään etkä mitä ihmiset hakevat. Voit sen sijaan tehdä omille sivuillesi mitä haluat. Voit myös tehdä sellaisia asioita jotka ovat yksiselitteisesti kielletty hakukoneiden ohjeissa. Nämä keinot eivät sinänsä ole epäeettisiä tai rikollisia. Ne ovat osa hakukoneoptimointia.

Hakukoneoptimointi on äärimmäisen kilpailtua huippu-urheilua

Haluttaessa paras tulos kilpailulla alalla ei pelkkä hakukoneystävällisyys riitä. Usein rahakkailla ja kilpailuilla aloilla tämä on muuttanut hakukoneoptimoinnin linkkien keräämiskilpailuksi. Tämä ei ole hakukoneoptimointia vaan yksi alkeellinen, mutta toimiva tapa kasvattaa hakukonenäkyvyyttä.

Optimoitaessa rimaa on nostettava korkeammalle tietämättä pääseekö siitä yli

Mikäli mitään sivustoasi ei ole koskaan ylioptimoitu, eli rima ei ole pudonnut, et todennäköisesti yritä riittävästi. Toki riman pudotukset, eli mahdolliset rangaistuksen hakukoneiden toimesta, kannattaa kärsiä testisivustoilla eikä rahasivustoilla. Näin ei ole aina minullakaan käynyt. :D Mitä jos Google poistaa sivusi?

Perjantaina sama sattui uudestaan. Hakukoneoptimointi haulla ainoa näkyvyys tämän firman toimesta oli maksetuissa mainoksissa, ja seuraavilla sivuilla tippuvissa artikkeleissa.

Olin aikaisemmin viikolla lisännyt sivuston etusivulle selittävän tekstin Inventive Designista ja lisää suoria linkkejä mm hakukoneoptimointi palveluun.

Ylioptimoinnin sattuessa korjaa virheesi nopeasti

Odottamattoman pudotuksen sattuessa perinteinen viisaus hakukoneiden kanssa on odottaa pitkä aika ja katsoa tuoko se parannusta asiaan. Tämä on huono sääntö, koska jos olet mokannut jotakin, et saa sivuja takaisin pitkään aikaan. Ilman aktiivisia toimia et tiedä oikeastaan mitään mistä mahdolliset hakusijoitusten tippumiset johtuu.

Perjantaina optimointi.com foorumin kerrotaan optimointi.com sivusto ei rankkaa sanalla hakukoneoptimointi. Ketjussa myöhemmin kommentoidaan että nämäkään sivut eivät näy hakukoneoptimointi sanalla.

Tunnustan että harmitti, mutta huomattavasti vähemmän kuin edellisellä kerralla.

Google on paha tyranni ja muita salaliittoteorioita

Google on saanut viimeaikoina suomessakin ihmettelyä aikaiseksi: Googlen manuaaliset hakutulosten muokkaukset

Ensimmäiseksi todettuani sijoitusten pudonneen tutkin pudotusten laadun ja määrän. Pian selvisi että kyseessä on taas sen hakukoneoptimointi sivun poistuminen indeksistä. Sivu ei rankannut myöskään pidemmillä lainauksilla sivulta. Sivu oli poistunut kokonaan indeksistä.

Manuaalinen poisto?

En oikein uskonut että tässä on se kyseessä. Vaikka optimointi.com olikin poistunut joukostamme, en silti uskonut Googlen manuaaliseen poistoon.

Onhan kyseisen sivun tarkoitus myydä palveluita ja se on hakukoneoptimoitu, mutta olisihan se hassua myydä hakukoneoptimointia sivulla, jota ei ole hakukoneoptimoitu.

KVG

Googlelta kysyminen on erinomainen tapa selvittää ongelma. Valitettavasti Google on tunnettu olemattomasta vastausprosentista kyselijöilleen, joten siihen en ensimmäiseksi luottaisi. Paras tapa saada selvyys Googlelta on www.google.com/sitemaps kautta tai kirjoittaa tunnetussa blogissa Matt Cuttsista, ja toivoa että Matt kommentoi.

Selvitä syy itse

Tälläkin kertaa olin itse syypää hässäkkään. Totta puhuakseni en vieläkään tiedä mistä hakutulosten putoaminen johtui, mutta minulla on 2 arvausta. Ylioptimoinnin aiheuttama suodatin tai sivuston alhaalla olo Googlebotin käynnin aikana. Tietämättä mistä oli kyse, poistin uusimmat linkit etusivulta.

…vuorokautta myöhemmin

Hakukoneoptimointi sivu on palannut takaisin kolmanneksi. Tuntia myöhemmin Nico soittaa ja onnittelee paluusta ja kertoo optimointi.comin palanneen toiseksi. Se taas tarkoittaa näiden sivujen pudotusta takaisin neljänneksi.

Lisää aiheesta tai sen vierestä

Kommentit

10 kommenttia artikkelista “Hakukoneoptimointi sanan hakukoneoptimointi”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. Juha Söderholm http://www.estime.fi

    Minä en myöskään usko siihen, että noita tuloksia räpellettäisiin käsin suomen kokoisessa verrattain pienessä markkinakentässä, ilman oikeasti painavia syitä.

    Hyvä kirjoitus taas jälleen Lasselta.

  2. Arttu http://nettibisnes.info/

    – tämä on muuttanut hakukoneoptimoinnin linkkien keräämiskilpailuksi. Tämä ei ole hakukoneoptimointia –

    Itse kyllä lukisin linkkien hankkimisenkin hakukoneoptimoinniksi, ainakin jos se tehdään ammattitaidolla.

    Esim. linkin sijainti sivulla, linkittävän sivun ja sivuston luonne ja laatu, ankkuriteksti ja sen lähellä oleva teksti, linkkien tekemiseen käytettävä tekniikka, linkin pysyvyys, linkkiprofiili ajan, sisällön ja lähdesivustojen suhteen yms. seikat vaikuttavat linkkien arvoon hakukonenäkyvyyden kannalta. Tehokas linkbuilding edellyttääkin siksi hakukoneoptimoinnin osaamista vaikka tuloksia saattaa saadakin vain hillittömällä hakemistoruljanssilla, ostamisella ja ruinamisella – ainakin hetkellisesti.

    Sivuston alhaalla oloa voi muuten tarkkailla esim. tällaisilla palveluilla:

    http://www.blogstorm.co.uk/tools-to-monitor-your-sites-uptime/

    Itselläni on käytössä monitor.us.

  3. Ilkka Kauppinen http://matkailumarkkinointi.blogspot.com

    FYI:www.google.com/sitemaps linkki osoittaa metsään.

  4. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Arttu: tarkoitin tuolla lähinnä sitä että laitetaan hakusanan titleen ja ostetaan 1000 linkkiä brokerilta.

    Ilkka: Kiitoksia. Korjasin linkin.

  5. Oiva http://www.bobs.fi/oiva

    Kirjoituksiasi lukiessa on monesti pistänyt silmään, että käytät sanaa “hakukoneoptimointi” huomattavan paljon. Hakukoneen kannalta saattaa näyttää (liiankin?) hyvältä, mutta ihmislukijaa hieman häritsee kun kärjistäen joka toinen lause sisältää kyseisen sanan.

    Tarkoitan vain, että voisit ehkä saada enemmänkin lukijoita sisältöä kehittämällä täydellisen hakukoneoptimoinnin lisäksi. Suomessa on kuitenkin aika harvassa asiasta mitään kirjoittavat.

  6. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Oiva:

    Tässä artikkelissa se on varmaan ihan hyväksyttävää kun artikkelin otsikko on hakukoneoptimointi sanan hakukoneoptimointi.

    Tavallisesti en artikkeleissa ainakaan yritä korostaa hakukoneoptimointi sanaa kovinkaan paljoa.

    ps. Ensimmäisessä dräftissä sitä hakukoneoptimointi sanan toistoa vasta olikin. :P

  7. Juha Söderholm http://www.heittokalastus.info

    Näköjään Inventive tipahtanut taas hausta. Uutta teoriaa Lasse?

  8. Lasse Larvako http://www.inventive.fi

    Eiköhän tuo viimeisin ole ihan tavallista heittelyä. Sijoitus vaihtui tuplaosumaksi pari sivua alemmaksi ja palasi pian takaisin.

  9. Nico http://www.optimointi.com/

    Manuaalisista hakutulosten muokkauksista ja banneista sen verran että nehän ovat faktaa ja Googlella on tähän tarkoitukseen oma legioona joka käy läpi hakutuloksia ja siivoaa sitä.

    Tätä on tehty jo hyvin pitkään ulkomailla ja en näe sytä miksi sitä ei tehtäisi myös Suomessa.

    Hakukoneiden algoritmit eivät vielä ole tarpeeksi älykkäitä ja siksi on käytettävä ihmisiä kun halutaan parantaa hakutuloksia. Valitettavasti tämä prosessi ei ole Googlen toimesta vain parantamista vaan myös omien intressien suojelimista ja kilpailijoiden liiketoiminnan hankaloittamista. Esim ns affiliate-mainonnan pelurit ovat Googlen kilpailijoita ja näiden yritysten liiketoiminnan alasajo Googlen toimesta on jo alkanut muutama vuosi sitten.

    Lassen tai minun sivuston tippuminen indeksistä päiväksi tai pariksi tuskin on tätä manuaalista muokkausta, mutta se että esimerkiksi 5 kappaletta soittoääni sivua tippuu samaan aikaan kärkisijoilta on mitä todennäköisimmin juuri manuaalista poistoa. Näillä sivuilla ei ollut mitään yhteistä tekijää joka olisi voinut laukaista sivustojen tiputusta (30 sijaa). Tämä on siis oma näkemys asiasta. Ja ei pidä luulla että manuaaliset poistot ovat sitä että Googlen tyypit surffaa ympäriinsä ja poistelee sieltä sun täältä sivuja. Uskoisin että käytössä on paljon työkaluja ja esim Googlen omat “laatukriteeri spiderit” selaavat verkkoa 24h ja antavat hälytyksiä mitkä sivut pitää käydä manuaalisesti läpi. Joitain spammi sivuja ehkä pudotetaan heti eikä selkeitä huijauksia varten tarvita manuaalista läpikäyntiä.

  10. jack

    Huippu-urheilua?

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

kilpailuilla aloilla tämä on muuttanut hakukoneoptimoinnin linkkien keräämiskilpailuksi."



Sivun alkuun